Alt det vi kan gøre sammen: Beboernes gode råd fra beboermødet d. 3. oktober

October 16, 2019

Hvordan skaber vi tryghed?
Den 3. oktober var selskabslokalerne fyldt med engagerede beboere, som i fællesskab fandt gode løsninger til at øge trygheden. 


Udover omkring 70 beboere var både Vores HG, lokalpolitiet, lederen for social koordinering, Ung i Gladsaxe, Fairplay, SSP og Fællesdriften til stede. Burhan og Murat, som er to lommepenge-jobbere i området, sørgede for at der var både kaffe og lidt sødt, så der var energi til de mange snakke ved bordene.


Temaet for beboermødet var især den uro, der kan være på brandtrapperne og svalegangene, og hvordan vi sammen kan finde forskellige løsninger. Det var et af de temaer, som kom op på forårets tryghedsvandring, og som vi arbejder videre med. Der er ikke én nem løsning – for så havde vi jo bare gjort det. Men denne aften kom der en masse forskellige bud på, hvad vi sammen kan gøre. 


Lederen af Lokalpolitiet – Klaus Mortensen – indledte mødet og fortalte om, hvad politiet gør og har gjort efter tryghedsvandringen. Han fortalte også, at de her i vinterperioden har ekstra fokus på brandtrapperne og selvfølgelig gerne vil hjælpe og have et overblik over de udfordringer, som I oplever. I skal selvfølgelig stadig ringe til politiet, hvis det er akut, men ellers skal I kontakte Monique fra Vores HG, som samler sammen på ugebasis og giver henvendelserne videre til Klaus. 

 

Lokalpolitiet fortalte også om, hvad de ved virker, ved denne her slags udfordringer: At man står sammen som beboere om boligområdet og udviser, at man ønsker et trygt, pænt og rent boligområde – for jo pænere der ser ud, jo mindre er lysten til at smide skrald mm. Hvis man kan se, at alle andre smider skrald, så gør man det også selv – og omvendt. Hvis der regelmæssigt bliver holdt pænt, så sender det et signal om, at det betyder noget for beboerne, at områderne ser ordentlige ud. Samtidig ved politiet også, at det har en betydning, når man opholder sig og laver synlig aktivitet på områderne – fordi det er en måde at sige: ”det her er vores område”. 

 

Efter politiets introduktion var der snak ved bordene, hvor beboerne inspirerede hinanden, til hvad de tidligere havde gjort som virkede. Det kunne fx være at fortælle nogle unge, at deres børn havde svært ved at sove, når de larmede, og så sagde de undskyld og gik et andet sted hen, eller at beboerne kendte hinanden på tværs af etagerne og fx holdt øje med lejlighederne, når nogen var på ferie. 
Der var også en snak om, hvad man mere kunne gøre, og hvordan man kunne inspirere resten af jer – og det er der kommet en masse ideer ud af. Nogle af ideerne, som kræver lidt mere koordinering går vi selvfølgelig videre med. Det er fx udsmykning af trapperne, trappestafetter, fædregruppe/natteravne mm. 

 

Hvis der er nogen, som har lyst til at lave nogle forskellige initiativer eller har brug for en hånd til at arrangere fx opgangskaffe, så sig endelig til!  

 

Tusind tak for en fantastisk aften! 

 

Moniques kontaktinfo:

Jeg er som regel ved telefonen i hverdage mellem kl. 9.00-17.00
Og ellers kan I altid skrive til mig på min mail
Tlf. 26 12 25 44
Mail: monne@kab-bolig.dk
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

Udvalgte blogindlæg

LOPPEMARKED & AUKTION

November 13, 2019

1/10
Please reload

Seneste blogindlæg

November 13, 2019